„Bieg po zdrowie” to nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej opracowany w Głównym Inspektoracie Sanitarnym we współpracy z ekspertami.
To na nas – osobach dorosłych – spoczywa odpowiedzialność za przebieg rozwoju najmłodszych. Profilaktyka palenia tytoniu jest ważnym zadaniem i powinna być na stałe wpisana w działania edukacyjno-wychowawcze...
Zaprosiliśmy do współpracy psychologów z Uniwersytetu Warszawskiego – dr hab. Kamillę Bargiel-Matusiewicz oraz mgr Rafała Dziurlę, z pomocą których został opracowany zupełnie nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „Bieg po zdrowie”.
Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci w IV klasie szkoły podstawowej (grupa wiekowa 9-10 lat).
Główne cele programu:
- opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
- pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
- zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.
Zajęcia w programie „Bieg po zdrowie” realizowane są za pomocą bardzo zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Podstawą zajęć jest stymulowanie kreatywności i aktywności. Bohaterami łączącymi treści poszczególnych spotkań jest dwoje uczniów czwartej klasy szkoły podstawowej, Natalia i Kuba. Wydarzenia z ich życia będą tłem poruszanych tematów.
Zachęcamy uczniów do aktywnego udziału w zajęciach. Zdobytą wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli stosować w codziennym życiu.
Podczas cyklu zajęć dzieci będą:
- dyskutować,
- wymieniać doświadczenia, spostrzeżenia, refleksje i pomysły,
- przeprowadzać wywiady z osobami niepalącymi,
- liczyć koszty palenia papierosów,
- pracować w grupach przy tworzeniu antyreklamy dla papierosów,
- tworzyć komiks z bohaterami programu.
Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów uczniów, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych.
Pilotażowa edycja programu została bardzo pozytywnie odebrana przez uczniów:
- „Dowiedziałem się, że palenie jest niemodne”
- „Po tych lekcjach zrozumiałem, że nie chcę nigdy palić”
- „Najbardziej przydały mi się informacje jak odmówić zapalenia papierosa”
- „Spodobało mi się zadanie w którym mieliśmy zrobić komiks i wypisać nieagresywne sposoby odmawiania palenia”
- „Ważne było dowiedzenie się co można kupić za pieniądze wydawane na papierosy”
Do programu przygotowaliśmy atrakcyjne, bogato ilustrowane materiały:
- podręcznik dla nauczyciela,
- zeszyt ćwiczeń dla ucznia,
- plakaty,
- ulotkę informacyjną dla rodziców,
- filmy edukacyjne dla rodziców i nauczycieli.
Nagraliśmy również cykl filmów edukacyjnych z udziałem ekspertów z dziedziny psychologii oraz autorów programu.
Pierwszy cykl to trening umiejętności wychowawczych zaprezentowanych przez Panią Dominikę Ambroziewicz-Wnuk, psychologa z Centrum Busola. W cyklu pt. „Dlaczego warto budować i dbać o poprawną komunikację z dzieckiem?” udział wzięła Pani Patrycja Szeląg-Jarosz – psycholog z Centrum Busola. Przygotowaliśmy również film z udziałem autorów programu – Panią Kamillą Bargiel-Matusiewicz i Panem Rafałem Dziurlą poświęcony założeniom programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „Bieg po zdrowie”.
Nasze filmy to:
szybkie i łatwe zapoznanie się z programem,
poznanie kluczowych wskazówek dotyczących wychowywania dzieci,
umiejętność rozwiązywania swoich problemów,
poznanie sposobów komunikowania się z dzieckiem,
poznanie sposobów radzenia sobie z uzależnieniami dzieci,
skłonienie do refleksji i przemyśleń.
Nagrania są dostępne dla wszystkich na naszym kanale Youtube! O nowościach będziemy Was informować w serwisie społecznościowym Facebook fanpage GIS.
W roku szkolnym 2017/2018 odbyła się II edycja tego programu.
Łącznie, ze wszystkich województw w programie wzięło udział 3673 szkół podstawowych (6241 IV klas), tj. 28% ogółu szkół tego typu w Polsce. W programie uczestniczyło 119 877 uczniów oraz 101 678 rodziców. Program w powszechnej opinii większości koordynatorów powiatowych jak i realizatorów szkolnych został oceniony bardzo dobrze i ma duży potencjał na dalszy rozwój we wszystkich województwach. Program został dobrze skonstruowany pod względem merytorycznym i metodycznym. Program cieszył się również dobrą opinią wśród uczniów. Dzieci chętnie uczestniczyły w grupach, mocno zaangażowały się w prace domowe.