Zarządzenie 5/2020 Dyrektora PSP im.Rodziny Rohlandów w Żabiej Woli z dnia 24 marca 2020r. w sprawie zasad organizacji zdalnego nauczania na podstawie Rozporządzenia MEN z 20 marca 2020r. w sprawie szczegółowych rozwiązań w zakresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
§1.
W okresie od 25 marca 2020 roku PSP im. Rodziny Rohlandów wprowadza Szkolny System Zdalnego Nauczania obejmujący uczniów, nauczycieli we współpracy z rodzicami.
§2.
W czasie okresowego ograniczenia funkcjonowania szkoły obowiązują następujące działania:
- każdego dnia roboczego nauczyciele realizujący plan zajęć w klasach 1-8 wszyscy do godziny 8.30 logują się na dziennik elektroniczny w celu zapisu tematu,
- wchodzimy na zakładkę Praca domowa, gdzie zamieszczamy dla ucznia informacje o sposobie realizacji danego tematu w jednolicie ustalony przez nauczycieli sposób, w oddziale przedszkolnym poprzez Kontakt z rodzicami
- do realizacji zadań przesyłamy klasową pocztą elektroniczną przygotowane materiały np. prezentacje, ćwiczenia interaktywne, tematyczne linki itp. z częstym wykorzystaniem podręcznika i zeszytu przedmiotowego ucznia oraz indywidualnych teczek ucznia z gromadzonymi pracami,
- ustalam czas pracy ucznia każdego dnia w indywidualny możliwy do realizacji sposób od godziny 9.00
- po skończonej pracy własnej i wykonaniu pracy domowej wskazanej przez nauczyciela, bądź z inicjatywy ucznia następuje odsyłanie zadań w ciągu dwóch dni do sprawdzenia i weryfikacji klasową pocztą elektroniczną. Materiały poprzez wychowawców trafią do właściwego nauczyciela.
- w czasie działania uczniów nauczyciele w godzinach swojej pracy pełnią konsultacje dla uczniów, rodziców poprzez dostępne komunikatory,
- zobowiązuję nauczyciela bibliotekarza i świetlicy do udzielania konsultacji w zakresie pomocy psychologiczno-pegagogicznej i w sprawach bieżących z wykorzystaniem dostępnych komunikatorów w godzinach od 9.00 do 11.00 i od 11.00 do 14.00,
- zobowiązuję wszystkich wychowawców i przewodniczącego zespołu wychowawczego klas 4-8 do monitorowania ilości i proporcjonalności rozłożenia pracy dla uczniów,
- zdalna praca ucznia podlega monitorowaniu i ocenianiu wg modyfikacji przyjętych w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania,
- w sprawach bieżących, dokonywanych aktualizacji i zmian kontakt do dyrektora szkoły.
§3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 marca 2020 roku.
Zasady monitorowania i oceniania postępów uczniów, sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, oraz sposób i zasady informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia
w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach
1. Nauczyciele mają obowiązek monitorowania i oceniania postępów w nauce zdalnej uczniów.
2. Nauczyciele mają obowiązek informowania uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych o osiąganych postępach i ocenach w trakcie nauczania zdalnego.
3. Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach znajdują się w załączniku nr 1.
§ 1.
Zasady i sposoby oceniania w zdalnym nauczaniu
1. W trakcie realizacji nauczania zdalnego obowiązują przepisy dotyczące oceniania określone w Statucie Szkoły.
2. Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość zostały określone w załączniku nr 2.
§ 2
Zasady pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym: posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
1. W szkole organizuje się zdalne nauczanie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Szczegółowe warunki organizacji zdalnego nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera załącznik nr 3.
Załącznik nr 1
Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach
1. Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć w pracy zdalnej (nauczanie w czasie rzeczywistym) lub na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń, prac, quizów, projektów, zadań w czasie odroczonym (nauczanie w czasie odroczonym).
2. Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na zintegrowanych platformach edukacyjnych lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej, np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą mailową.
3. Zdalne nauczanie nie może polegać tylko i wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
4. Uczeń ma prawo skorzystać z konsultacji, porad
i wskazówek nauczyciela do wykonania zadania w formach i czasie określonych wcześniej przez nauczyciela.
5. Nauczyciel informuje ucznia o postępach w nauce i otrzymanych ocenach podczas bieżącej pracy z dzieckiem lub po jej zakończeniu w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
6. Nauczyciel informuje rodzica o postępach w nauce dziecka i otrzymanych przez niego ocenach w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail,
e-dziennik lub komunikatory społeczne).
7. Nauczyciel na bieżąco informuje rodzica o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki nauczania na odległość (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
Załącznik nr 2
Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość
1. Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej,
2. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu,
3. Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób,
4. Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób,
5. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
6. W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za: quizy, rebusy, ćwiczenia, projekty, wypracowania, notatki i in.
7. Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia,
8. Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane,
9. Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie
nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
Załącznik nr 3
Szczegółowe warunki organizacji zdalnego nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
1. Dyrektor szkoły powołuje zespół nauczycieli odpowiedzialnych za organizację zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Do zespołu powinni należeć wychowawca klasy i nauczyciele uczący.
3. Zespół powołuje przewodniczącego, który będzie odpowiedzialny za zdalny kontakt
z dyrektorem szkoły.
4. Zespół analizuje dotychczasowe programy nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i dostosowuje je w taki sposób, aby móc je zrealizować w sposób zdalny.
5. Podstawą modyfikacji programów powinny stać się możliwości psychofizyczne uczniów do podjęcia nauki zdalnej. Szczególną uwagę należy zwrócić na zalecenia i dostosowania wynikające z dokumentacji stworzonej w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom.
6. Jeśli uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie jest w stanie zrealizować programu w sposób zdalny, należy wskazać alternatywną formę realizacji zajęć.
7. Przewodniczący zespołu sporządza raport na temat modyfikacji programów i dostosowania narzędzi informatycznych do możliwości psychofizycznych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i przekazuje go drogą elektroniczną dyrektorowi szkoły.
8. Dopuszcza się taką możliwość modyfikacji programów nauczania w/w uczniów, aby niektóre treści, niedające się zrealizować w sposób zdalny, przesunąć w czasie do momentu, w którym uczniowie wrócą do szkoły.
9. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego organizuje się zdalne konsultacje.
10. Konsultacje mogą odbywać się online w czasie rzeczywistym lub w czasie odroczonym: na zasadzie kontaktu mailowego i/lub poprzez np. komunikator społecznościowy.
11. O formie oraz czasie konsultacji decyduje nauczyciel lub specjalista, informując wcześniej o tym fakcie dyrektora szkoły/placówki.
12. Harmonogram konsultacji zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą mailową i/lub poprzez e-dziennik.
Dyrektor szkoły Grażyna Sprawka